Tabungan (^_~)

kawan-kawan meh follow Aida, nnt tinggalkan link jugak eh, nnt Aida follow blog kwn2 (^_~)

Total Pageviews

Monday, February 21, 2011

Jus pegaga

Pernah minum jus pegaga tak? Hehehe aida baru first time minum sedap rupanya... Slalu mcm tkot je.. Dlm fikiran rasanya mcm yekkk je, tapi bila try emmmm sungguh sdppp! Rasa dia mcm air tebuuu sdppp! Tak nipu langsung.... Meh tgk gamba meh ( ^___~)


 
Tgk kaler dia mcm air tebu kan.. Rasa pon sama sdppp!!
psst... cun tak pegaga sekeping duk birai gelas tuu.. tu pegaga Aida tanam sendiri, taleh amik byk sbb dia baru nk membiak hehehe, sekeping utk hiasan cukupla hehehe

Okeiii ni bahan-bahannya...

1. seikat pegaga
2. Gula perang secukup rasa
3. Air masak
4. Blender
5. Penapis

Cara-cara:

Air masak tuu aida guna yg baru menggelegak, kacau ngn gula perang secukup rasa... Aida buat satu jag, dlm 5 sudu besar aida boh, tapi tak penuh sudu, emmm kira tak byk sgtla sebena, sbb takmo manis2, nk manis ala-ala je biar rasa mcm manis buah (^__~)

Pastuuu masukkan air gula perang ni dlm blender campo cket ngn air masak biasa n boh pegaga secukup rasa.. Aida taruk seikat. Pastuuu blend sume biar sebati pastuu tapis...

Pastuuu amik jus yg dah ditapis tu blend skali lagi ngn ais. Masukkan dlm mug n sedia di minum.. Rasanya emmmmm yummy!! Sdp dan sungguh menyegarkan... Cubelaaa...

Pegaga ni byk khasiat dia tau, skrg dh byk produk yg buat kordial pegaga ni.. Tapi elok wat sendirikan sbb kita tak cmpor bahan-bahan yg memudaratkan.. Lagi selamat!

*pegaga Aida tanam cipuuttje.. dh byk nnt Aida tepek lagi hehehe..

Antara khasiat lain pegaga ialah:
  • penawar alahan
  • anti kanser
  • melawaskan air kencing
  • penawar batu karang
  • penawar kencing berdarah
  • penawar ulser
  • merangsang peredaran darah
  • merawat cirit birit
  • menurunkan tekanan darah
byk sungguhkan khasiatnya, eih ada lagiii.. meh aida tepek apa yg aida google tadi...

Pegaga ni ada zat makanan seperti protein, gentian, zat besi, vitamain A dan C tauu.

Pegaga juga boleh menyegarkan badan, merawat pitam, mengurangkan berat badan, awt muda, rawatan lepas bersalin, meningkatkan kecergasan minda, menambahkan kekuatan fizikal, melancarkan suara, merawat penyakit nyayuk, mengawal keguguran rambut dan melicin dan menyihatkan kulit.

Kalau ikut perubatan tradisional, pegaga boleh ubat luka atau ulser kulit, menyembuh- kan demam, melancarkan peredaran darah dan sebagainya. Minum tonik pegaga pula boleh menghalang proses penuaan.

Haaaa pegaga juga dipercayai boleh melambatkan kulit kedut, menyembuhkan ulser perut atau usus dan penyakit kusta.(awet mude u, aida ni 26 tahun baru nk sempat sempat kot jadi umur 18 pasni hehehe). Pegaga juga baik untuk kecergasan otak. hmmmm byk btolll kan

Aida dh stat tanam pegaga.. Tapii masa nk wat jus ni syg nk amik sbb cket baru tumbuh, aida beli n akar dia aida semai dlm pasu. sbenanya pegaga ni elok mkn ngn akar2 dia skali, tapi tadi sbb nk tanam punye pasal, akar aida amik n tanam hehehe

Okei kawan-kawan apa tunggu lagi, jumla kita awet mude, haaaa pegaga pon buleh kuruskan badan tau, katanyalaa kan.. jumla kita mkn pegaga byk2 klu kurus tuu btolla teorinya hehehe

- Posted using BlogPress from my iPad

6 comments:

liyana said...

suke gak buat jus pegaga. kdg2 cmpur epal hijau sikit. rase fresh je bdn.hehe

Nur Aida said...

Mmm liyana.. Mcm sdp je bunyi dia. Nk trylaa.. Tapi sdpkan jus pegaga ni ingatkan rasa pahit rupanya sdp!! Nk2 sejuk hehehe

Ct Baizura said...

pegaga pahit tak?...

Nur Aida said...

Bai... Tak pahit! Klu makan ngn nasik buat kerabu sdp, klu ulam2 ok jgk tapi slo sket hehehe... Tapii klu wat juss emmmm sdpp!! Nk2 klu sejuk hehehe

Nur Aida said...

Bai... Tak pahit! Klu makan ngn nasik buat kerabu sdp, klu ulam2 ok jgk tapi slo sket hehehe... Tapii klu wat juss emmmm sdpp!! Nk2 klu sejuk hehehe

Biey said...

cam bes jer...must try ni..